L'ANC ha dissenyat un full de ruta internacional per donar a conèixer a tot el món el procés català
Aprofitarà la setmana de Sant Jordi per donar el tret de sortida amb el ‘Signa un vot' i la projecció cultural
21/04/14 02:00 - Barcelona - Òscar
Palau- DIARI AVUI
L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) no
es mobilitzarà només a Catalunya amb vista a la consulta del 9 de
novembre. L'entitat és conscient de la importància de la
internacionalització del procés, i ha dissenyat una intensa
estratègia exterior per als pròxims mesos, a què dóna el tret de
sortida en una setmana simbòlica: la de Sant Jordi. “El món no
espera la independència de Catalunya amb els braços oberts, però
això no ens ha de fer tímids; perquè ens reconegui primer cal que
ens conegui”, justifica el responsable d'Internacional, i de la
campanya De Catalunya al món, Ricard Gené.
Els temors a la inestabilitat política
o l'efecte contagi a altres països fan que d'entrada el cas català
no provoqui simpaties, i per això l'objectiu principal és explicar
el projecte, defensar el dret a decidir i desmuntar aquest discurs de
la por. “Hem de fer saber a tothom que volem exercir el dret a vot
com diuen les Nacions Unides, i que ho fem amb un procés d'alta
autoexigència democràtica, sense aïllar Catalunya del món”,
exposa Gené.
Per fer-ho possible, l'entitat disposa
d'un “braç executor”, una xarxa que ja arriba a 27 assemblees
exteriors –les dues últimes, creades aquest mes a Escandinàvia–
i quatre grups de suport, que es coordinen en un consell. En total,
més d'un miler de persones, no totes catalanes, registrades en
quatre continents –tots menys Àfrica–, de les quals més de
tres-centes són actives, si bé la fita a curt termini és doblar
aquestes xifres i arribar a la quarantena de països (per ara, tot i
l'interès, es descarta Madrid perquè no es vegi com una
provocació), una cinquena part dels que avui són a l'ONU.
Amb aquesta base sòlida, bastida en
poc més d'un any, l'ANC ha preparat un full de ruta amb una desena
de campanyes i iniciatives que s'allargaran com a mínim fins al 9-N.
‘Signa un vot'
Amb deu mesos ja de recorregut a
Catalunya, la campanya Signa un vot per la independència, per
reclamar una declaració unilateral si la consulta o unes
plebiscitàries no són possibles, s'estén ara a tot el món, busca
ara la complicitat dels catalans residents a l'estranger. Els darrers
mesos s'han fet cursos de formació perquè desenes de voluntaris
formin una xarxa d'apoderats que vetllarà pel rigor en el procés de
recollida. Els últims dies ja s'ha iniciat a Nova York, Londres,
Luxemburg i Zuric, i en els pròxims s'estendrà a la resta del món,
començant per Atlanta, Santiago de Xile i Hong Kong.
‘Catalan culture'
La reivindicació política també
anirà acompanyada de la projecció de la cultura catalana, com un
element definitori de la identitat. Per això s'aprofitarà Sant
Jordi, i les parades de roses i llibres que ja es muntaven
habitualment, per organitzar presentacions literàries i editar una
postal de felicitació que es repartirà aquesta setmana en una
quarantena d'accions públiques, junt amb un nou díptic informatiu
en onze idiomes. I es faran més coses, com per exemple uns jocs
florals a Cambridge d'aquí a uns mesos.
ComuniCAT
“Mirem de ser objectius: si expliquem
la veritat ho tenim guanyat”, apunta Àlex Ribó, portaveu de les
assemblees exteriors. Per fer-ho, és bàsica la feina de la premsa
internacional, i per això els últims mesos s'ha constituït una
xarxa de voluntaris que recullen informació i alhora miren de
mantenir una relació directa amb periodistes per explicar el procés.
Dissabte ja se'n va poder veure un fruit directe amb el documental de
20 minuts Kataloncyzy, emès pel canal polonès TVN24 amb diversos
testimonis enregistrats al febrer d'independentistes i unionistes,
produït amb la col·laboració de l'ANC.
‘We want to vote'
L'ANC prepara tot un seguit de
performances públiques en punts simbòlics per mostrar la voluntat
catalana de decidir. La primera serà el 31 de maig a Trafalgar
Square, de Londres, on es vol formar una gran estelada humana. Però
es preparen moltes més accions. Després de l'èxit del centenar de
vies internacionals per escalfar motors per a la Via Catalana de la
Diada del 2012, enguany es proposa que els caps de setmana anteriors
es formin deu grans murals “fent saber” a les icones de deu
líders mundials que Catalunya vol votar, i la idea és que l'acció
es faci tant dins com fora del país. A banda, amb el mateix lema,
s'ha editat un vídeo en diverses llengües on personatges populars
com ara Lluís Llach, Pep Guardiola i Albert Sánchez Piñol
llegeixen l'article 1 del Pacte Internacional de Drets Civils i
Polítics de l'ONU, que recull el dret a l'autodeterminació dels
pobles.
Aprendre i ajudar-se dels catalans a
fora
L'estratègia exterior de l'ANC es
completa amb altres campanyes complementàries. Aprenem del món vol
que catalans que viuen a fora instrueixin sobre com funcionen models
d'èxit dels seus països que són exportables a una Catalunya
independent. Seria el cas, per exemple, de l'autonomia local sueca o
la democràcia participativa suïssa. Món x Catalunya preveu
fomentar complicitats a fora, amb campanyes puntuals com ara les 300
ampolles de cava que es van enviar a personatges públics de Suïssa
per Nadal. Ambaixadors de Catalunya fa una crida a catalans coneguts
a l'exterior per ajudar a difondre el procés. Ara és hora, catalans
fomentarà vídeos dels de fora per motivar a votar als de dins. From
Catalonia demanarà que els viatgers diguin que són catalans quan
van pel món i Via Europa explicarà les eleccions del maig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada